Qinhu en bijzondere ontmoeting…. - Reisverslag uit Nieuw Appelsga, Nederland van Jingjing en Yuan |Bos - WaarBenJij.nu Qinhu en bijzondere ontmoeting…. - Reisverslag uit Nieuw Appelsga, Nederland van Jingjing en Yuan |Bos - WaarBenJij.nu

Qinhu en bijzondere ontmoeting….

Door: Marjoke

Blijf op de hoogte en volg Jingjing en Yuan

01 Mei 2018 | Nederland, Nieuw Appelsga

Vanmorgen stond de wekker vroeg.. de kinderen waren niet vooruit te branden want het was gisteren wat later geworden en tja dan kom je niet zo goed je bed uit.. zeker Yuan die heeft wel 12 uur slaap nodig.. maar vandaag zou zijn dag worden want na jaren zou hij zijn Jeje weer ontmoeten.. of te wel de directeur van het kindertehuis waar hij zo goed mee kon.. iets waar hij de hele week al naar toe leefde.
Maar we beginnen de dag met een bezoek aan Qinhu een mix van Enkhuizen en Giethoorn.. je vaart met bootjes naar verschillende eilanden en ziet daar dingen uit de oudheid gemixet met de moderne technologie van deze tijd.
We lopen eerst een stuk en zien de geschiedenis van Taizhou en Qinhu.. we zijn nu aan de kant van het platteland..We hadden Yuan nog een boottrip beloofd.. hij houd van varen en water.. En nu weten we waarom dit is de provincie van het water en dus ook vis eten.. nu weten we waar die voorliefde vandaan komt bij hem. We gaan eerst in een grote boot naar een eiland daar lopen we rond.. vanuit daar kan je kiezen voor een mannetje of vrouwtje dat voor je met een stok de boot vooruit stuwt of een motorboot.. wat betreft de snelheid toch maar een motorboot en ook omdat ik het niet ok vind dat deze mensen dit harde werk moeten doen.. En dit doen we 2 x weer naar een ander eiland. We zien krokodillen, en Elanden ook prachtige vogels zoals kolibries.
We genieten van de natuur, bomen, bloemen, veel water en mensen die proberen te vissen en kinderen die met vogels in mandjes lopen die ze daar hebben gekocht.. vandaag is nog een feestdag dus de kinderen worden nog verwend.. ook wij komen er niet onderuit.. al zijn die van ons toch erg goedkoop vandaag..
Tijdens de wandeling zien we wat kraampjes en Yuan zoekt een mooie glasdraak voor zichzelf uit en Jingjing een haan op een kristallen bal.. ook koopt ze cadeautjes voor Meme en haar liefste vriendin…Meike.. ik zeg lekker niks.. want ook Meike leest mee..
Als we uitgekeken zijn op al dit moois rijden we langs een straat met kleine weg restaurants.. we stoppen en nodigen ook de chauffeur uit om mee te lunchen.. hij is erg verlegen.. We leggen uit dat onze cultuur echt anders is.. en ook met het eten merken we dat.. ze eten kippen voeten.. ok.. ik niet maar Yuan wil wel een gokje wagen…sterker nog die wil de kop wel proberen...zie foto..aan jullie of hij het wel of niet heeft gedaan..... ???
We vervolgen onze weg en stoppen bij een old Asian street en kijken nog wat rond.. lang duurt dit niet en we vertrekken weer naar Taizou.. onderweg stoppen we nog bij een fotoshop om voor de man op de scooter een foto van Yuan en hem uit te printen en aan hem te geven.. later blijkt dat Yuan hem altijd SuSu noemde of te wel oom in het Chinees..
Rond de klok van 18.00 uur komt de taxi en terwijl we in de taxi zitten geeft Jeje aan dat hij waarschijnlijk niet komt maar morgenmiddag.. Yuan is boos laat maar ik hoef al niet meer.. Jeje zijn kleinzoon ligt in het ziekenhuis maar hij zorgt dat iemand anders bij zijn kleinzoon is en komt als nog.. en wat er dan gebeurt.. mag ik mama.. ja hoor ga maar.. hij rent net als 9 jaar geleden op Jeje af en vliegt hem om de nek.. ook Susu krijgt een dikke knuffel en de oud verzorgster.. niet dat hij het zich herinnert maar hij voelt het dat het goed zit.. Hij straalt hij is zo blij..
Anekdotes worden opgehaald, er wordt geproost, Susu neemt WE Chat zodat hij met Yuan en ons kan communiceren! Wauw geweldig ze staan volledig achter Yuan en ook zijn zoektocht.. alle medewerkers zijn gepensioneerd en ze snappen Yuan zijn behoefte ook daar wordt op geproost en er worden Noodles aan gerukt..
Grappig eigenlijk he.. wij betalen maar hun kiezen de schotels en bestellen.. vreemde wereld toch in China.. maar ik had het zeker niet beter kunnen doen.. ik heb de wijn uitgezocht en het was een goede keuze blijkt .. fijn.. drink het zelf niet maar heb er schijnbaar verstand van..
Yuan eet voor het eerst in zijn leven kreeft en Jeje leert hem hoe hij dat moet doen zo mooi om te zien!
We praten lang en om half 10 besluiten we toch maar eens te gaan… want morgen hebben we nog wat afspraken.. Yuan gaat met een goed gevoel naar het hotel! Hij zegt dat dit de mooiste dag was! Wauw.. hij is opgelucht je ziet het de ontspanning komt nog meer.. er houden veel mensen van hem hier in Taizhou.. de vindsters, Jeje, Susu.. zo mooi voor hem hij voelt zich hier ook geliefd..
We gaan nog even ontspannen en naar bed.. ook ik ga zo mijn nusje in..
Morgen kleding ophalen bij de wasserij, taart voor Yuan halen, luchen met de vindsters als afscheid en dan koffers pakken en dan gaan we om 20.00 uur met een nachttrein van Taizhou naar Pingxiang!
Het volgende verslag zal dus pas overmorgen zijn! Tot gauw..

• 01 Mei 2018 - 18:22

Hoedemannetjes :

Wauwww kippenvel moment zeg

• 01 Mei 2018 - 22:06

Anja Hoogstra:

Wat een belevenissen allemaal, mooi om zo een beetje mee te leven.
    Groetjes van ons allemaal uit Appelscha

• 01 Mei 2018 - 22:29

Saskia:

hoi hoi,
    wat een prachtige verhalen en mooie foto's! wat maken jullie veel mee. Hopelijk komen er veel reacties op jullie flyers en tv oproep.