Naar huis - Reisverslag uit Nieuw Appelsga, Nederland van Jingjing en Yuan |Bos - WaarBenJij.nu Naar huis - Reisverslag uit Nieuw Appelsga, Nederland van Jingjing en Yuan |Bos - WaarBenJij.nu

Naar huis

Door: Marjoke

Blijf op de hoogte en volg Jingjing en Yuan

11 Mei 2018 | Nederland, Nieuw Appelsga

Naar huis.
Vanmorgen ging de wekker om 06.00 uur erg vroeg maar goed het is nu eenmaal tijd om terug te gaan naar huis. Ik zit nu in het vliegtuig terwijl ik dit typ. Muziekje op de achtergrond van Sade jaren 80.
De kinderen en Sisko kijken naar een film op hun scherm. Ik heb inmiddels ook al een film gekeken maar naast Russisch en Chinees zijn er niet veel Engelstalige films aanwezig.
Vanmorgen voor het laatst in de kantine gegeten en nog het kleingeld aan Yuan’s opgemaakt in de winkel naast het Hotel. Het hotel bevind zich bij het vliegveld en als je in Shanghai bent voor een paar dagen is het een prima Hotel om te verblijven. Vienna heet het hotel. Niet groot, wel schoon en netjes. Ontbijt is internationaal alhoewel de Chinese keuken net als in alle andere hotels de overhand heeft. Voor de kinderen hebben we zelf drinken mee genomen naar het ontbijt in dit Hotel iedere ochtend omdat ze dat niet hebben alleen koffie en melk en natuurlijk thee met melk. Dus Jus-Orange of iets anders kun je gerust mee nemen. En voor de niet China gangers, de Wijn en frisdrank koop je in de supermarkt en neem je mee naar je lunch of diner omdat het kan en mag.. en omdat het veel goedkoper is de helft. Dus dat is een tip!
Na het ontbijt de hangbagage nog klaar gemaakt zover dat nog niet klaar was pyjama’s erin en koffers dicht. Naar beneden tickets in de lobby uitgeprint voor nop! Service van het Hotel altijd fijn!
De taxi staat klaar we laden de koffers in en vertrekken naar het vliegveld. Binnen 15 minuten arriveren we al. We pakken een trolley om in ieder geval drie koffers erop te zetten Yuan loopt het liefst met zijn eigen koffer. We zijn met 3 koffers gekomen en met 4 koffers gaan we terug.. Wat een cadeaus hebben de kinderen en wij gekregen.. zelf geen souvenirs gekocht voor ons zelf alleen voor wat vriendjes van de kinderen. We moeten er wel om lachen eigenlijk.. Jingjing vind het raar dat als mensen zo weinig geld hebben ze ons zoveel cadeaus geven. We proberen het uit te leggen. Want ze zijn blij dat Jullie hun komen opzoeken en de tijd nemen voor hun en ze willen jullie een stukje cultuur mee geven naar huis in de vorm van souvenirs, snoepjes en thee. Jingjing neemt ze wel aan maar vind het zielig. Yuan vind het niet zielig die geniet ervan en is er oprecht blij mee. Hij ziet het als zijn China schatten. Hij wil wel weer naar China in de toekomst zegt hij. Dat is voor ons een goed teken dat betekent dat hij genoten heeft en dat hij zich goed en veilig voelt in China. Het enige moment dat hij zich niet goed voelde is op de dag dat we naar zijn vindplaats gingen en daar wat armoedige vieze straatjes ingingen zoals hij dat zei. In drukke gelegenheden pakte hij mijn hand maar hij genoot. De dorpjes vond hij prettiger dan de stadsdrukte.
Jingjing daar in tegen is een Gucci, City girl! Ze geniet van de shops, weelde en moderne dingen. Zij vind de dorpjes, vies en oud.. Zo zie je duidelijk het verschil tussen beide kinderen. Mooi toch beiden op hun eigen manier hebben ze deze reis beleefd zo mooi!
We nemen afscheid van Jack een mooie vriendschap hebben we al een aantal jaren.. de kinderen noemen hem oom Jack en tante Tiffany . We gaan door de controle..en ja hoor mijn koffer moet gecheckt worden.. o hemel wat heb ik mee gekregen wat ik niet mee mag nemen..ben benieuwd..
Het blijkt de sneeuwbal te zijn die Yuan heeft gekocht bij de Pearl Tower! Ze dachten dat het een bom was. Als we naast ons kijken in de rij zien we een groep Chinezen staan die druk aan het gebaren zijn.. Yuan ziet ze natuurlijk als eerste kijk mama kijk.. Hij probeert of hij er iets van kan maken maar nee het is echt Chinees voor hem dus niks van te begrijpen. Ieder land heeft zo zijn eigen taal ook in gebarentaal mooi toch dat hem dat zo opvalt. We hebben een stukje op de mobiel gefilmd om te kijken of meester Joep het wel begrijpt Yuan neemt het mee naar school volgende week!
Wat betreft de zoektochten die waren intensief, we hebben veel connecties en lijntjes uitgezet. Voor Jingjing zit er nu wat in de pijpleiding en wordt onderzocht. Yuan daarvoor loopt een uitgebreid onderzoek bij verschillende ziekenhuizen in Taizhou maar Chinezen doen alles rustig en kalm aan dus dat gaat nog wel even duren. Het tempo ligt laag in China soms tot vermoeidheid van mij toe. Maar ja nou ben ik ook heel snel zelfs voor Nederlandse begrippen zeggen mijn collega’s wel eens. Dus dat is niet echt een maatstaf!
Op mijn scherm zie ik een vliegtuig over een aardbol gaan ons vliegtuig hij is nog niet eens op de helft en ik ben er eigenlijk wel klaar mee met dat zitten. We vliegen boven de bergen van Inner Mongolia en zitten in een gigantische Turbulentie .. Maar dat maakt ons niets uit.
We vliegen met Aeroflot een maatschappij uit Rusland een goede maatschappij en goede service en vliegtuigen alleen Moskou zelf waar we straks weer 4 uur moeten blijven vind ik persoonlijk niet zo.. maar goed het bespaarde ons wel gigantisch veel geld per persoon nu. Dus kijk goed waar je, je tickets boekt en voor welke prijs. Ik heb toen ik ze boekte 4 tabbladen geopend gekeken vanaf: Amsterdam, Burssel, Weeze en Dusseldorf wat de goedkoopste waren met maximaal 1 overstap om het voor de kinderen wel relaxed te houden. Ook heb ik gekeken waar ik heen wilde en aangezien we eerst naar Jiangsu gingen was Shanghai de beste optie maar voor Jiangxi kan het ook want binnen 3,5 uur ben je met de Bullittrain in Jiangxi. Dus deze optie zou ik zo weer doen. Ook de laatse drie dagen echt vakantie dingen doen om het zoeken even achter ons te laten waren fijn.. ondanks dat ik regelmatig op WE Chat keek of er ook berichten waren en mensen te woord stond.
Inmiddels hebben we al lunch gehad in het vliegtuig op de heen weg was het eten niet echt ok..nou ja gewoon niet lekker. Nu op de terugweg stukken beter.. Chinese keuken altijd goed. Over eten gesproken we zijn veel uit eten geweest gemiddeld ben je voor 6 personen tussen 150-200 Yuan kwijt. Tussen de middag namen we ook wel Noodles uit de supermarkt of broodjes uit een supermarkt of luxe bakkerij om de kosten wat te drukken. In de avond eigenlijk elke avond Chinees gegeten op 2 keer na de kinderen hebben moeite met de Chinese keuken Yuan minder dan Jingjing. Yuan probeert stoer alles te eten maar Jingjing nee wat een boer niet kent dat eet hij niet. En dat geldt ook voor Sisko. Ik wel probeer alles maar die kippenvoeten tja.. dat gaat mij net effe te ver.. Elke dag cola gedronken zeker 1 flesje per persoon om de bacteriën te doden. Is echt een advies!
In Jiangsu hebben we vooral vis kunnen eten heel veel vis… paling, kreeft, krab,onbekende vissen waar we de naam niet van weten maar ze smaakten prima. In Jiangxi vooral Spicy food zoals we dat onderling zeggen pepers, pepers en nog eens pepers.. voor Yuan niet te doen dus die at veel rijst en noodles maar Jingjing die at veel Beef with the red peppers. Heerlijk vond ze dat gelukkig groeien erin de tuin ook straks pepers als de planten het thuis overleefd hebben.. ja de tuin ben benieuwd hoe hoog het gras strak staat.. Gelukkig zou de buurman de voortuin maaien dus dat scheelt al een boel. En onze kruidentuin tja dat is een verassing. Maar even terug naar het eten in China in Shanghai veel dumpling en Steamed bread.. De kinderen vonden het eten in Shanghai het minst lekker. Bij het eten wordt graag wijn gedronken om te proosten op alles.. als je zegt Cheers neem je 1 slok of 2. Maar zeg je Gambei tja.. dan moet je, je hele glas in een keer leeg drinken. Gam betekent leeg en bei betekent glas. Dus krijg je leeg glas! Nou dat zeggen wij Hollanders maar 1 x en dan niet weer want vooral de witte wijn is zo sterk lijkt wel jenever ongelooflijk. Zelf drink ik geen alcohol en Sisko weinig dus die was echt de klos de afgelopen weken. Maar hij heeft het overleefd. Voor nu stop ik even misschien op de volgende vlucht van Moskou naar Amsterdam dat ik weer wat schrijf maar nu maar even niks..
Inmiddels zitten we nu te wachten op een bankje bij de Gate in Moskou Rusland. Alles staat in het Russisch en in het ja hoe noem je dat gewone letters zeggen de kinderen. Zo hebben ze een eigen naam voor Burger King waar ze een patatje en kip nuggets hebben gegeten. Het Vliegtuig eten was prima vandaag moet ik zeggen. Gebakken rijst als eerste menu en als tweede menu kon je kiezen tussen gestoomde rijst met kip of Noodles met garnalen. Yuan en ik namen het laatste hij heeft goed gegeten. Jingjing slaat de maaltijden over dus ik was blij dat ik brood in China had gekocht, niet heel veel maar goed toch iets. Ze wil morgen boerenkool eten..ja joh.. het niet..
Nou we hebben even rond gekeken hier.. nou drank, drank en nog eens drank! De duurste fles is rond de 2600 EUR.. o, ja belasting vrij.. Yuan had op de heenweg een Russische muts gezien die hij graag wilde. We hadden beloofd die op de terugweg te kopen. Dus bij deze een mooi grijze met speld. Hij is zo blij… Hij vind het leuk om van allerlei culturen wat te hebben valt ons op.
We waren overigens net geland op Moskou of het internet op onze telefoons sloeg op hol. Alles was immers geblokt instagram, whatsapp, facebook.. dus pingpingping…Jingjing is haar instagram inmiddels kwijt..want tja nog geen 13 dus geen insta.. ik heb geen leven meer zegt ze.. ooo echt lachen. Yuan heeft direct beeldbellen met Jahja gedaan! Leuk hoor blij om elkaar weer te zien.
Nu ga ik weer stoppen en mijn cappuccino opdrinken en erg van genieten want hij moet nog al duur zijn zegt Sisko dus… genietmoment van maken..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nieuw Appelsga

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Mei 2018

Thuis

11 Mei 2018

Thuis

11 Mei 2018

Thuis

11 Mei 2018

Thuis

11 Mei 2018

Naar huis
Jingjing en Yuan

Rootsreis

Actief sinds 06 April 2018
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 7219

Voorgaande reizen:

06 April 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

23 April 2018 - 15 Mei 2018

Terugblik!

Landen bezocht: